sunnuntai 4. heinäkuuta 2010

Matkapäiväkirja osa I, 26.-27.6. kohteena Norja

Juhannuspäivänä oli tarkoitus käydä kirkossa, mutta pakkaamiset olivat vielä sen verran vaiheessa, että päätimme säästää takamusta reilun kahden päivän autossa istumiselle. Iltapäivällä lähdimme kohti Tervolaa, välimatkaetappiamme, missä toivoimme tapaavamme (ja saimmekin tavata) mummun lisäksi muitakin sukulaisia juhannusvierailulla. Vähän yli 200 km:n matka taittui mukavasti Radio Deitä kuunnellen. Kuuluvuus yltää Pattijoelta Kemiin saakka. Tervolassa minulla oli vakaa aikomus käydä heittämässä talviturkki Kemijokeen, mutta en sitten viitsinytkään, kun emme lämmittäneet saunaa.
Illalla sängyssä mies katsoi jalkapalloa. Minä loetin nukkua, mutta heräsin aina, kun joko Ghana tai USA teki maalin. (Iloitsin Ghanan voitosta, kunpa se vain olisi päässyt vielä pitemmälle, vaikka ihan MM:ksi, olisivat voittorahat menneet varmasti oikeaan kohteeseen. Mutta se jalkapallosta, jota en ymmärrä ja josta en piittaa.)
Sunnuntaiaamuna söimme anopin pöydässä tukevan aamupalan, puuroa ja kananmunia yms. Lähdimme liikkeelle kohti Haparandaa vähän ennen kuin mummu lähti kirkkoon. Torniossa pysähdyttiin tankkaamaan. Radiosta koetin bongata Pooki-radion jumiksen, mutta jostain syystä sieltä ei kuulunutkaan jumisradiointia. Ylen kanavalta tuli radiointi Ilmajoelta. Kalixissa huomasin paljon autoja kirkon edessä ja arvelin, että siellä oli jumalanpalvelus alkamassa, mutta ajoimme ohi, koska pihassa oli myös joukko rippilapsia. Ei menty kuokkimaan toisten konfirmaatiojuhlaan.
Pidimme ensimmäisen tauon tutussa paikassa Piteån jälkeen Jävressä. Siellä on kauniilla näköalapaikalla Ica ja tosi hyvä levähdyspaikka (huippusiisti vessa). Emme ruvenneet tuuhastamaan retkikeittimellä, ostettiin Icasta voileipävärkit. Välillä kuorin porkkanoita naposteltavaksi.
Jossain matkan varrella pysähdyimme hetkeksi myös eräälle bussipysäkille vilvoittelemaan (leuto mutta mahtava tuuli pöllytti hiukset yläviistoon), voimistelemaan ja tekemään löytöjä; palautuspulloja, tyhjä musta kangaskassi ja kaksi isoa muovikanisteria.
Seuraava pidempi tauko pidettiin tultuamme Höga Kustenille, Skulebergin Nauturumissa. (Tietoa ja nähtävää jääkauden aikaansaannoksista yms.) Emme ole siellä ennen käyneetkään, kun olemme yleensä olleet liikkeellä vasta sen sulkeuduttua. Sen verran Tervolan välietappi aikaisti liikkeitämme. Sitten jaksoimmekin jatkaa yöpaikaan asti, ei tarvinnut tällä kertaa poiketa Höga Kusten Bron levähdyspaikalla, sielläkin on muuten tosi hyvät vessat.
Perillä Härnösandin Antjärnissä pysäköimme saunastugan oven eteen, joka oli "uptaget", för oss. Kävimme maksamassa Berengrenin emännälle 400 SEK ja asetuimme taloksi. Edelleenkään emme viitsineet lämmittää saunaa, sen verran oli lämmintä piisannut autossa, että suihku riitti vallan mainiosti. Nukuimme mainiosti pimeässä ikkunattomassa makuukamarissa - tosin huomasin silloin vasta, että toinen mukaamme ottamistani aluslakanoista olikin risa. Mitä ihmettä se teki vaatehuoneen hyllyllä itseään paremmassa seurassa? (Siis miksi olin sen sinne jemmannut?)
Seuraavana aamuna siivousten jälkeen matka jatkui. Siitä seuraavassa osassa. Ties vaikka saisi jotain kuviakin tänne.