tiistai 13. toukokuuta 2014

Yök

Enpä muista hetkeen kokeneeni mitään fyysisesti niin epämiellyttävää ja hankalaa kuin tämänpäiväinen mahantähystys. (Enkä kyllä muista, että milloinkaan olisin - aikuisiällä - etu- ja jälkikäteen itkenyt lääketieteellistä toimenpidettä.) Kipuahan minä kyllä kestäisin - ainakin mikäli uskomme hammaslääkäriäni, joka totesi, että mulla taitaa olla korkea kipukynnys. Mutta tuo oli jotain muuta kuin kipua. Yökötystä, avuttomuutta ja itsensä hallitsemattomuutta. Viisas, kiltti ja empaattinen hoitaja piteli kiinni, rohkaisi ja kannusti lakkaamatta.
Nyt se on ohi, enkä totisesti toiste halua joutua nielemään letkua. Kai siitä voi jatkossa kieltäytyä.
Mitään hälyttävää, poikkeavaa, haavaumaa ei löytynyt, ei myöskään viimeisimmissä verikokeissa tai virtsa- ja ulostenäytteissä ollut mitään poikkeavaa. Hemoglobiini oli rautalääkkeillä noussut. Anemian takia minua tänään syynättiin, haluttiin vissiin poissulkea imeytymishäiriöt yms. Patologilta tulee vielä vastaukset näytepaloista, mutta verikokeiden mukaan mulla ei ole keliakiaa. Eipä tietenkään, kai se olisi tuntunut jonkinlaisina vatsa- tms. vaivoina. 
Kuitenkin kaikitenkin, toivottavasti tutkimus oli turha. 

2 kommenttia:

  1. Mulla oli verikokeet ok pitkän aikaa ja sitten 1,6v kuluttua ykskaks sekä maha että verikokeet näyttivät keliakiaa. Ja se on nyt sitten. Eli ymmärrän mahantähystys -toimenpiteesi kammotuksen!! Mulla tehtiin se joitakin vuosia 2kertaa/v...nyt ei enää kukaan ole kutsunut tähystelemään. Oli se melkoinen kokemus. Mutta...myöhemmin sulta täytyy ottaa verikokeita uudelleen...vaikka saisitkin nyt puhtaat paperit!!

    VastaaPoista
  2. Joo, enköhän ole seurannassa. Työterveyslääkärini vaikutti heti ensinäkemältä asioihin paneutuvalta, tarkalta ja huolehtivaiselta.
    Tunnen syvää myötätuntoa kaikkia mahantähystyksen kokeneita kohtaan - saati että useamman kerran!

    VastaaPoista