torstai 29. heinäkuuta 2010

Liisan läksytystä

Jostain kumman syystä naapurin Liisa tuli jo toisena yönä peräkkäin vierailemaan uniini. Edellisyönä hän taisi hieman minua läksyttää, kun en ollutkaan toimittanut hänelle lupaamaani musiikkitallennetta, jonka avulla hän olisi voinut perehtyä harjoiteltaviin lauluihimme. Koetin sopottaa jotain selityksiä. No, viime yönä oli minun vuoroni läksyttää häntä ekologiseen ajatteluun. Ensin kyseenalaistin autonkäyttötarpeen: "Miksi ihmeessä meidän pitäisi sinne seuroihin autolla mennä, kun noin lyhyen matkan voi vaikka kävellä?" Siinä lähtöä tehdessä Liisa oli viemässä keittiöjätteitä roskikseen, ja sulloi roskapussin TOISEN MUOVIPUSSIN SISÄÄN! Minä nostin äläkän, että minkä takia hän tuhlaa puhtaan muovikassin moiseen, pelkääkö hän, että roskat likaantuvat. Liisa oli purskahtamaisillaan itkuun, kun minä vielä jatkoin, että jos kaksoispussitus on hajun takia, niin siihen yksinkertainen ratkaisu olisi jätteiden lajittelu ja orgaanisen jätteen kompostointi. Hulluinta oli, että heidän pihassaan jökötti kyllä lämpökompostori, mutta eivät ilmeisesti tohtineet käyttää sitä kuin puutarhajätteeseen. Olin aikeissa viedä sinne munankuoria ja teepussia, mutta koska pääsy takapihalle oli hankala, tyydyin sujauttamaan biojätteen vanhaan sukkaan ja taskuuni.
(Tämä jemmaus taisi tulla uniini siitä, kun kuskasimme Kauhajoki-Vaasa -kierrokselta biojätteet kotikompostoriin. Auton etuoven vieressä oli pussissa kahvinpööniä, porkkanan ja vesimelonin kuoria.)

Jahas, opettaja minussa taitaa vähitellen virota. Jos se edes on hetkeksikään torkahtanut eli lomalle siirtynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti