keskiviikko 2. maaliskuuta 2011

Sain kasteen kuoloon Herran

Joskus reilu vuosi sitten halusin todistuspuheenvuorossani mainita omasta kasteestani ja sitä varten otin yhteyttä syntymäkuntani kirkkoherranvirastoon. Sieltä sain tiedon "Sinut kastoi 3.4. Aadolf Jyllilä. Siunattua päivänjatkoa! Toivottaa Marjatta". Säilytän tuota sähköpostiviestiä "merkitty seruattavaksi"-kansiossa punaisine lippuineen. Äidiltä kuulin, että tuo rovasti Jyllilä asusteli siinä likillä sivukylän pappilassa. Silläpä hänet varmaan saatiin noin nopeasti kolmen päivän ikäistä lasta kastamaan.
Viime viikolla luin syntymäkuntani paikallislehdestä Aadolf Jyllilän kuolinilmoituksen. Olin jo valmiiksi rasituksesta liikuttuneessa tilassa, mikä selittänee osaltaan, että yllättävä tieto sai minut kyyneliin. Yllättävä tieto oli se, että kastepappini oli siis siihen asti ollut elossa! Hän olisi täyttänyt 100 vuotta ensi elokuussa.
Tämän päivän paikallissanomissa - jotka tuovat minulle terveisiä kotiseuduilta kaksi kertaa viikossa - oli sitten rovasti Jyllilän risti-ilmoitus. Ja jälleen minua itketti. Vaikka en muista hänestä mitään, kastekuvissakaan häntä ei näy.
Ehkä eniten minua itketti värssy, jossa siinäkin kaste mainittiin. Lienee peräisin Siionin Kanteleesta, täytyypä koettaa etsiä, jos löytyisi sävelmäkin:

Mun ostanut jo kerran
on veri Jeesuksen.
Sain kasteen kuoloon Herran,
sain varman autuuden.
On mulla kiinnekirja,
sen Jeesus ristillään
jo Isän sydämehen
kirjoitti verellään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti