tiistai 19. helmikuuta 2013

"Niin hyvä Hän meille tänäänkin on"

Otsikko on lainaus portugalilaasesta kansansävelmästä, johon ainakin Jaakko Löytty on teheny suomalaaset sanat -  niin, nimenomaan nuosta sanoosta se lainaus on, eikä sävelestä. Sanat sopivat taas tähänkin päivähän. Oon mä sen ennenkin havaannu, jotta Taivahan Isä on aivan liian hyvä mua kohtahan. Tosin se ei mua yhtää harmita.
Kun olin ajanu aamulla työpaikan parkkipaikalla sähkötoloppani etehen, rustannut lämmitysjohoron valamihiksi roikkumahan iltapäivää varte ja kun lähärin kävelemähän kohti sisäänkäyntiä, niin pysähryyn ihimettelemähän, mihinä mun rasani on. Piti pyörtää takaasi auton työ.  Samas havaattin, jotta maas auton vieres makas mun avaannauhani. Soli vissihin puronnu plakkarista, kun olin ottanu sen johoron takapenkiltä. No, rasakki löytyy maasta auton erestä. Sitte rupesin funteeramahan. Avaamet tuntuuvat olohon kylymät. Kuinka molsin ne pirottanu plakkaristani, kun minen ollu mitää sieltä ylähä kaivanu? Olsinko mä pirrastanu ne jo erellispäivänä töistä lähtiesnäni ja auton avaamia plakkarista ottaasnani? Minen ollu niitä koulun avaamia kotona kaivannu enkä kattellu.  Jos olsin, niin kyllä molsin ollu häriisnäni eikun siis hätäännyksis. Soli Taivahan Isän varijelusta, jottei kukaa muu ollu havaannu eikä ottanu mun avaamiani. ja siinäki mua säästettihin, jotten tienny niitä hukannehenikaa ennenku jo löyrin ne.
Kyllä mä ny taas koitan olla tarkoon nuoren kans. Pitääs vissihin roikottaa avaamia kaulas. Jotta ne putuaa vasta sängyn karmille, kun paitaani riisun.


Mä ny viä kiriootin vanahalla konstilla ja osoottehella, kun viä voin. Tuohippuolin en sitte enää pääse lukemahan tilastoja, mutta oon ny jo jotaki seuraamieni plokien osoottehia pannu ylähä. Jottem mä niitäki itteltäni lymytä.

2 kommenttia:

  1. Älä ny sitte lymmytä mun plokiosootestani! Nauratti tua sana häriisnäni, kyllähän niin sanotahan mutta ymmärrys siirtyy sitten lukijalle, heh. Mä löysin kännykkäni auton viärestä. Soli ollu sylys, tottapa jotakin tekstaria naputellu (takapenkillä istuun) ja onneksi jokin tunne laitto käden tantun taskuhun ja tiäsin heti, jotta jokin on puronnu. Saahan uusia kännyköötä (avaamia ei niinkään) mutta ku siälä olis kaikkien puh.numerot. Voi kauhiaa. Muutakko sä toisehen plokihin?

    VastaaPoista
  2. Onneksi son heleppo muistaa!

    Kyllä mä ny viä ainaki tämän kevähän koitan kirioottaa tähän samalle plokille, ja samoon sille jedidot-plokillekin. Pistin ittelleni kutsun liittyä kyseesten plokien kirioottajihin, uurella sähköpostiosoottehellani. Kirioottamahan pystyn, mutten seuraamahan tilastoja. jos mua sellaanen meininki rupiaa kylläännyttämähän, niin kattotahn sitten uuren plokin alootusta. Vuoratuksen plokini kans en oo viä keriinny mitää pruukaamahan, kun on ollu kaikemmoosta tutinaa. Jos senki joskus virittelis uurelleen ahkerampahan käyttöhön. Kun viittis opetella.

    VastaaPoista