tiistai 8. helmikuuta 2011

Jyrkkä mäki ja petokoira

Unia taas. Viime yönä oli unia unen sisällä. Näin unta, että halusin kertoa Millanille, millaisia unia olin nähnyt - ja olin siis nähnyt ne unet ensin. (Millan oli jossain, joten aloin kertoa miehelleen.) Ensimmäisessä selostamassani unenpätkässä olin liikkeellä tien päällä. Ei ole ensimmäinen kerta, kun unessani tiet ovat aivan liian jyrkkiä mäkiä, yleensä pelottavia alamäkiä. Nyt kävi niin, että ajoneuvoni, rullalauta, karkasi altani alamäkeen ja kauhistelin, josko se osuu vastaan tuleviin autoihin. Ilmeisesti pyllymäkeä yritin sitten tavoittaa ajokkiani uskomattoman pitkää ja jyrkkää mäkeä pitkin. Se oli varmasti tieliikennelainvastainen. Kuten kai kulkuneuvonikin.
Toisessa pätkässä oli Millanin raskaana oleva Usma-koira. Jostain syystä se oli muuttumassa tai vaarassa muuttua lohikäärmeeksi. Olikohan sitä purtu vai miten muuten jokin eläin muuttuu hirviöksi? Minä mietin ääneen, mitä tapahtuu, jos pennut ennättävät syntyä ennen kuin emo on muuttunut tai jos ne syntyvät vasta sen jälkeen. Kummaksi ne ovat kehittymässä? Millanin mukaan evoluutio tarkoitti tässä sitä, että jos Usma on muuttunut lohikäärmeeksi, pennutkin syntyvät lohikäärmeinä. Minä ihmettelin epäilevänä, saako pentu identiteettinsä ulkomuotoa myöten sen mukaan, mihin tai kehen se sattuu leimautumaan.
Tätä unenpätkää en ehtinyt unessa kertoa, niin kerroinpa tässä. (Jotta tämä olisi tarpeeksi sekavaa; minun oli siis unessani tarkoitus kertoa Millanille nähneeni hänestä ja koirastaan unta.)

Noille eksistentiaalisille identiteettipohdiskeluille en löydä taustaa, mutta hirviökoiralle löytyy jälleen selitys televisiosta. Satuin katsomaan hölmöhköä scifi-leffaa, jonka nimi taisi olla Evoluutio. Siinä oli söpö koiraksi luultu avaruusolio, jonka sisältä paljastuikin ruma hirviö.

1 kommentti: