torstai 2. tammikuuta 2014

Uudenvuodenbileet

Uudenvuoden aatttoillan uutislähetyksessä toimittaja vieraili Töölössä jossain kotibileissä. Sääliksi kävi. Bileet näytti tarkoittavan sitä, että oli puettu ja meikattu nätiksi, sitten kaadeltiin kuohuviiniä pikareihin ja niitä kilisteltiin, ja samalla sytyteltiin sädetikkuja. Ja hihkuttiin. Tokihan voi olla, että tv-kameran ja ylimääräisten outojen ihmisten paikalletulo sinänsä jo aiheuttaa tunnelman latistumisen, kun ihmisille tulee väkinäinen ja hermostunut olo. Mutta itse en kyllä nokkaani näyttäisi sellaisissa bileissä, jossa pääosassa oletettavasti olisi alkoholi. Ainakaan siis enää nykyisin.
Olen nimittäin kerran hurjassa nuoruudessani ollut uudenvuodenbileissä, joissa alkoholi oli mukana. Menin sinne, koska silloinen ihastukseni pyysi minua tulemaan bileisiin. Lupasi jopa kutsua ja maksaa mulle taksin, jos vain tulisin hänelle seuraksi. No, taksi tuli mua hakemaan, mutta maksoin kyytin kuitenkin itse. Hyvältä ystävältäni olin jo siihen mennessä ehtinyt saada neuvon, ettei pidä kovin herkästi jäädä kiitollisuuden tai muuhunkaan velkaan vastakkaiselle sukupuolelle, ettei tämä rupea velkomaan.
Kun saavuin, väki (ihastukseni sisaruksia puolisoineen/ kumppaneineen) oli jo hyvästi huppelissa. Tinaakin oli valettu. Ja minullekin tarjottiin tinaa valettavaksi - sen sijaan en muista, että mulle olisi viinaksia tarjottu, olin silloin vissiin jo sellaisessa maineessa. En ollut tiennytkään, että tavallisen sähköhellan levyn päälläkin tinakauhaa voi lämmittää. Meillä kotona aikanaan tinaa valettiin kamarin pönttömuurissa.
Illan aikana kuunneltiin musiikkia, muistan laulaneeni Arjan kanssa Rauli B. S:n ikkunaprinsessaa. Muistan myös, että talon isäntä sammui vessaan mutta että hänen vaimonsa etsi vessanavaimen ja haki puolison sieltä pois. Sitäkään en ollut tiennyt, että sisäpuolelta lukitun vessan saa auki ulkoa päin vessanavaimella. Silloin meillä kotona ei vielä edes ollut sisävessaa, mistäpä sen sitten olisin tietänytkään. Joten ainakin pari uutta asiaa opin illan aikana. Siinä se anti sitten olikin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti