sunnuntai 8. toukokuuta 2011

Trasumosselo

Meilloli ämmään kans vähältä mukava torstaiehtoo, kun olimma taas savipurkkikökäs. Pari viikkoa takaperin olimma liimannehet erifärisiä posliinipaloja ja kaakelimmuruja lanttalauree kukkapurkkien päälle. Nys sitte levitimmä laastia rakoohin. Muilloli siinä touhus jokku kätyymet eli kumikintahat, muttemmä sellaasia osaa pitää. Ritvalla oli kaati ja mulla muuten vaan omialtaaset kutehet, jottei ollu niin väliä, vaikka ne ryöttyyki. Mutta Mailalla oli taas ne toiseksiparahat farkkunsa, ja taas se ne ryötti. Saumaamisen jäläkehen piti kravata laastit pois mosaiikkipalojen päältä, ensin märiällä sienellä ja sitte vielä kiillotettihin trasuulla, jokka Maila oli repiny matonkutehista. Kun naiset meinas nakata likaaset trasut roskihin, niin mä sanoon, jotta kyllä mä otan ne joukkohoni. Jos viä joskus tarttoo. Vaikka saimma pytyt kuntohon ihan aijoos, niin meillä meni siivoonteoolla niin myöhään, jotta suntioki tuli jo ovia lukittemahan. Silloli murupussi ja se tarijos meille lakritsia, kun silloli synttärit. Tottahan me sitte Pertulle lauloomma, notta "onnenkyyhky lentää". Lähärimmä sitte Liisan kyytillä, niinku olimma tullukki. Molin koholinu kaikki ne kiillotustrasut tyhyjähän kaffeepussihin, jonka molin roskiksesta pelastanu. Se trasumosselo oli mulla siä jalakotilas. Veimmä ensin Aulikin kotia. Soli luvannu meille kaikille tuoksupielikin pistokkahan. Samalla pääsimmä kiertämähän Aulikin puutarhas, noukka maas. Mies soitti ja kysyy, tulooko se mun hairaamahan, kun kerta on lähteny tankkaamahan. Kummolin pistokkahani saanu, niin pirssikyyti tuli. Ja kotona mä vasta haikaasin, notta nys se trasumosselo jäi sinne Liisan kyyttihin. Tänään sitte näjin Untoa ja Liisaa tua äitienpäivälounahalla ja kysyyn, joko non nakannu sen mosselon pois. Eivät ollehet. Unto oli sitä siä jaloosnansa potkinu ja meinannu itteksensä, jotta saa Liisa sen sieltä toimittaa muolle, kun se kumminki on jotaki sen reiruja. No eipä mitää, Aulikilta oli kans kuulemma jääny jotaki Liisan kyyttihin, ja palio tähtehellisempää. Ei ollu aamulla päässy töihin, kun veska oli Liisan autos, ja siä kännykkä ja työpaikan avaamet. Mä sain mosseloni ja oli se Aulikkiki saanu tärkiät vehkehensä takaasi.

2 kommenttia:

  1. Voi jestas mitä murretta ja sanoja!!! Lanttalaureen, omialtaaset...aivan ihana juttu!!!! Trasumosselo...murupussi...Täydellinen pakinaksikin!!

    VastaaPoista
  2. Tikkumuru, muruloota... Klaus kerran ruinas joltaki likalta murua koulus höpäjämällä,että "Muru! Muru!" niin flikka meinas, jotten mä sun murus oo.
    Täällä päin en kehtaasi pakinaa yrittää saada julkaistuksi komialla murtehella, kun ei nämä tää ymmärrä hyvän päälle. Meillon paikallisleheres yks entinen kauhavalaanen, ja joku aharasmielinen kehtas kerran valittaa sen murtehella kirioottamisesta, vaikka mun mielestä non aina ollu leheren parahia juttuja, tietenki. Täkäläästä sölökötestä en jaksaasi millää kuunnella saati lukia.

    VastaaPoista