maanantai 21. tammikuuta 2013

Kiduttelukapineita

Mietin hartaasti, kumpi on minulle pahempi kidutusväline, luistimet vai sukset. Kun vihdoin sää salli meidän mennä oppilaitteni kanssa luistelemaan ja kun kaikilla muilla paitsi minulla oli jo kypärä päässä ja luistimet jalassa (ja kun pari pikkueskaria kontti turvallisesti pitkin jäätä), istuin itsekseni kylmässä ja hämärässä kopissa hokemassa puoliääneen "mä vihaan tätä" koettaen samalla kiskoa vähänkäytettyjä luistimiani vastentahtoisiin kinttuihini. Mutta oppilaitteni luokse menin hymyillen. Rohkaisuistamme ja tuestamme huolimatta ainakin yksi poika oli jo kuitenkin hoksannut sen saman minkä minäkin: "mä vihaan tätä". Toinen pikkupoika totesi tunnin jälkeen ruokajonossa, että hänen varpaansa ovat vieläkin jäässä :(

Kun mieheni toistuvasti koetti painostaa minua kaverikseen hiihtoladulle, annoin lauantaina viimein myöten, kauhean mokinan ja nyrryysen naaman kera. Mutta meinasin kuitenkin luovuttaa jo monoja pukiessani. Nykymonot kuulemma tukevat nilkkaa. Niinpä. Tukee niin, että pitää irvistää joka askeleella. Tällaisia kuulantyöntäjän nilkkoja tukisivat tallukkaatkin. Vaapuin polvet koukussa ulos, ettei nilkkoihin painaisi niin vietävästi. Luultavasti monot on taottu siinä samassa helvetin ahjossa, missä luistimetkin.

Seuraavan kerran hiihdän oppilaitteni kanssa, ja taas hymyillen vaikka sydän märkänis.

Polkupyöräily sopii minunlaiselleni kiireiselle ja laiskalle paljon paremmin. Pyörällä pääsen paljon nopeammin ja vähemmällä voiman käytöllä kuin konsanaan suksilla. Olen joskus yrittänyt käydä miehen kanssa kaupassa suksilla, mutta pyörsin jo ennen puolta väliä. 

4 kommenttia:

  1. Mä taas pidän molemmista kidutusvälineistä. Nyt vain omat lapset ovat jo niin isoja, etteivät tarvitse äitiä jäälle mukaan, joten se homma on jäänyt ja sukseni ovat niin vanhaa mallia, etteivät mahdu kunnolla nykyladuille, niin eipä sitäkään juuri viitsi. Ja hiihtäminen kyllä sattuu nivelrikkoiseen varpaaseeni tosi paljon. Sinun kannattaisi olla opettajana täällä Turussa niin ei tarvitsisi hiihtää. Kaupunkihan kielsi hiihtämisen lapsilta, jotta eivät häiritse aikuisia ladulla....

    VastaaPoista
  2. Voi minkä tekivät Turussa, tulipahan ainakin julkisuutta.
    Mutta kyllä mulle tekee hyvää joutua opettamaan kaikensorttista liikuntaa.

    VastaaPoista
  3. 5 v. Mikael halusi näyttää tänään ukille luistelutaitojaan Torangin jäällä. Hienosti hän meni eteen- ja taaksepäin, kaarrellen ja mailalla kiekkoa sujuvasti lämien.

    VastaaPoista
  4. Ja kun pappa (eikun ukki) vielä vähän kehaisee, niin into ja taito vain karttuu!

    VastaaPoista