tiistai 22. marraskuuta 2011

Laidasta laitaan halitulahippuhuppu...hiljalleen

Sellainen työpäivä se oli. Sellainen, että kotiin päästyä piti halata miestä ja huokaista: "Ihana olla kotona."
Eilen illalla pääsin sänkyyn yhdeltätoista, mutta pyöriskelin varmasti ainakin puolilleöin unta odottelemassa - ja fundeeraamassa. Tulevaa pajapäivää suunnittelin, mutta luultavasti alitajuisesti vähintäänkin minua hermostutti tämä päivä.
Ja kyllähän mun piti sitten käydä opettajainhuoneen vessassa vähän vetistelemässä ja nokkaani pesemässä.
Työparini nimittäin oli muiden ysiluokkien luokanohjaajien ja ysiläisten kanssa tutustumassa toisen asteen opinahjoihin, ja ysien opetuksesta vapautuneet opettajat sijaistivat sitten reissussa olevia opettajia. Niinpä työparianikin sijaisti joka tunnilla joku. Periaatteessa se oli todella hieno juttu, että riviopet pääsevät näkemään erityisopetuksen arkea. Mutta kun parilla tunnilla sijaisena oli mies, joka ei suostunut auttamaan oppilaita, niin minä olin pöyristyksestä pöllämystyneenä. Kun koetin välitunnilla esittää, että oppilaille voisi ainakin viisata, että pääsevät alkuun, niin minut tyrmättiin väittämällä, ettei oppilaita sellaisiksi pidä opettaa. Miehen mukaan oppilaiden täytyy tietää itse, mitä heiltä odotetaan ja mitä heidän pitäisi tehdä. Mutta kun nämä oppilaat ovat tuolla meillä juuri siksi, kun he tarvitsevat tukea (yleistä, tehostettua tai erityistä) - kukin eri syistä ja erilaista. Ja käsittääkseni heilläkin on oikeus opetukseen. Nyt mua alkoi taas porajuttaa...

Mutta kun tuosta selvittiin, niin loppupäivä olikin jo oikein mukava. Välituntivalvonnassa seiskaluokan pojat juttelivat mulle mukavia. Ja yksi oppilaani sai yksilöllistä ruotsin opetusta viidennen tunnin sijaiselta. Sekä ope että oppilas olivat nauttineet.

4 kommenttia:

  1. Joidenkin tapaamieni opettajien kohdalla minäkin olen miettinyt, mikä kumma on ajanut heidät moiseen ammatinvalintaan. Tuo perustelu auttamattomuudelle oli kyllä kaikkien aikojen pöyristyttävin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos empatiasta. Mä olin ällikällä, kun olin kuvitellut, että hänestä olisi ollut jotain hyötyä ja apua, kun kuitenkin olen kuullut useampienkin oppilaiden kehuvan, että hän on hyvä opettaja, kun osaa hyvin opettaa. No, pistipä tällä kertaa kynttilänsä vakan alle. Ajatteli vissiin, ettei helmiä sioille :(

    VastaaPoista
  3. Eikö vaan ookin kamalaa, kun alkaa pyörimään päässä ajatukset ja tekemättömät ja tehdyt...mulla on nyt meineillään kanssa se vaihe. Valmistaudun Takataskun joulun avaamiseen (pv-työn lisäksi) ja yöuni on historiaa kk:ksi. Tyhmätyhmä harrastus, josta on tullut toinen työ.

    VastaaPoista
  4. Juu, mulla on myös odotettavissa, että työasioiden lisäksi/ jälkeen valvoskelu ja aikainen heräily jatkuu joulusta selviämiseen saakka. Vaikka muuten mulla on kyllä hyvät unenlahjat, joista olen äärimmäisen kiitollinen.

    VastaaPoista