maanantai 2. huhtikuuta 2012

Punainen vaate

Joskus olen kuullut joltakulta kysyttävän, näkeekö hän värillisiä unia. Tietysti olen silloin yrittänyt aatella ite omalta kohdalta, mutten ole kyennyt mielessäni vastaamaan varmuudella kysymykseen unieni värikkyydestä. Vaan nytpä voin vastata nähneeni ainakin yhden unen väreissä. Tai ainakin yhdessä värissä.
Unessa olin työpäivän jälkeen menossa hakemaan kollegaa kyytiini vaihteeksi alakoulun puolelta, koululta, jossa ihan valveilla tein hommia vielä viime keväänä. Olin punaisissa vaatteissa, ties miksi. Mutta kun nousin auton kyydistä mennäkseni kollegaa vastaan taikka hakemaan häntä, niin huomasin muitakin punavaatteisia. Ei, ei mitään joulutonttuja. Alakoulun naisopettajia tuli ulos, hekin olivat jo kotiin lähdössä, ja kas, jokainen heistä oli punaisissaan. Arvelin, että tässä on nyt heillä jokin pukukoodi, yhteinen sopimus, jokin tempaus. Minusta tuntui jotenkin nololta tai hämmentävältä, kun olin sattumalta pukeutunut samoin, kuulumatta kuitenkaan tuohon porukkaan, tietämättä mitään kupletin juonesta. Jonkun kanssa vaihdoinkin siinä jonkin sanan, mutta se ei selventänyt minulle, mistä oli kyse. Ehkä siksi, että juttukaverini tunsi itsensä kai yhtä ulkopuoliseksi kuin minäkin, vaikka olikin nyt tuolla töissä. Mutta hänkin oli aiemmin yläkoululla kielten opettajana (ja on muuten päivälleen samanikäinen kuin minä, mutta se ei kuulu tähän).
Liturgisena värinä punainen on Pyhän Hengen ja marttyyrien väri. Mutta toisaalta muinoin - ja nykyäänkin kai jossain - synnillisempää väriä kuin punainen ei ollut olemassakaan. Mitä tuostakin nyt sitten taas ajattelisi? Eräs ystävätär osasi taannoin minulle selittää, mitä merkitsee uni valkoisesta hääpuvusta ja sen rustailusta. Mutta onko punaisella vaatteella jokin piilosanoma? Muillekin kuin joillekin espanjalaisille julmureille, härkien kiduttajille.

2 kommenttia:

  1. Minäkin olen ollut pnaisissani jo jonkin aikaa...sitä se kevät teettää. Näen värillsiä unia, mutta onhan mulla jokainen sana ja numerokin värillinen ja kaikki sanat ja ajat kulekvat määrätyssä muodossa päässäni, kun puhun. Synestewsia, sitä mulla on. niin...viime yönä mieheni kysyi unessani, että onko hänen musta pellavamekkonsa rypyssä takaa...olihan se...

    VastaaPoista
  2. Synes... sinulla on nuota hienoja sanoja, niinku sekin sittailu...ntapainen.
    PellavaMEKKO??

    VastaaPoista