keskiviikko 12. lokakuuta 2011

Lennokas uni

Tänä aamuna herättyäni vaivuin miettimään polkupyörän takarengasta, tai oikeastaan sitä kokonaisuutta, joka koostuu ketjusta, polkimista ja siitä takapyörän akselistosta/navasta/rummusta. Ihmettelin, millainen mekanismi siinä mahtaa olla, kun poljettaessa takarengas pyörii, mutta kuitenkin on mahdollista, että polkimet eivät liiku, vaikka pyörät pyörivätkin, vaikkapa alamäessä.
Miettimiseni johtui näkemästäni unessa. Siinä unessa oli vanha akrobaattiukko, joka temppuili lentokoneen siivellä, siis seisoi siivellä, kun lentsikka keinutteli. Mutta se lentokone oli sellaista Peppi Pitkätossu -mallia, polkupyörä, jossa oli siivet.
Mutta kun kone alkoi menettää korkeuttaan ja kun sen oli aika laskeutua, niin koneen ohjaaja (minä?) alkoi vinhasti polkea, että pyörät pyörisivät valmiiksi, kun ne koskettavat maata, jottei lentokone matkustajineen kiepahtaisi turvalleen. Tuota sitten mun piti valveilla vielä fundeerata, että oliko oikeastaan tarpeen polkea vauhtia, eivätkö pyörät olisi alkaneet pyöriä ilman muuta, niin kuin oikeissakin lentokoneissa.

2 kommenttia:

  1. Lentäminen merkitsee pelkoa jostakin mutta sä et kyllä lennellyt, yritit turvallisesti (ei turvalleen) maahan. Mielenkiintoisia juttuja noi unet, heh. Yritin saada viime yönä työkaveriani synnyttämään, ajelimme vain S.joella ja etsimme MUN asuntoa...mun piti hakea synnytyslaukku mukaan, mutta kun se tuleva synnytt. ajeli mihin sattu, niin kotini katosi...ja synnyttäjä oli melkoisen kipeä koko ajan ja halusi sairaalaan mutta minäpäs halusinkin laukkuni mukaan ja siellä olevan huivivirkkaukseni...oli älytön tunne, kun heräsin...

    VastaaPoista
  2. Olipa hauska uni sinullakin. Mä yleensä olen unissani itse se, joka olen synnyttänyt ja joudun imettämään ja kuivittelemaan.

    VastaaPoista